Personal training na zwangerschap

Zwanger zijn is een bijzondere tijd waarin een hoop gebeurt.

De eerste periode na de bevalling heb je veel rust nodig. Je lichaam moet dan herstellen van de zwangerschap en bevalling, terwijl er ook veel energie gaat naar je pasgeboren baby. Toch wil je graag weer zo snel mogelijk fit zijn. Vanaf wanneer kan je weer sporten na de bevalling en waar moet je rekening mee houden?

Bouw het sporten na de bevalling altijd geleidelijk op en luister daarbij goed naar je lichaam. Het verschilt per persoon wanneer je weer helemaal klaar bent om fanatiek te sporten.

Bij een vaginale bevalling kan je meestal na zes weken weer wat zwaardere oefeningen doen om je conditie en kracht op te bouwen. Denk hierbij aan oefeningen die je thuis, op de nagym (postnatale cursus) of in de sportschool kan doen. Ook kan je vanaf 6 weken na de bevalling weer zwemmen. Je moet er dan wel zeker van zijn dat eventuele wonden goed geheeld zijn om een infectie te voorkomen.

Als je een keizersnede hebt gehad, dan kan je deze oefeningen pas na acht weken weer oppakken. Je buikspieren hebben dan namelijk meer tijd nodig om te herstellen.

Als je graag hardloopt of tennist, moet je nog wat langer geduld hebben. Pas na drie maanden is je bekkenbodem voldoende hersteld om de schokbelasting die hoort bij deze sporten weer op te vangen. Dit geldt ook als je geen klachten aan je bekkenbodem hebt!

Wil je meer informatie of aanmelden voor een gratis intake? Stuur dan een e-mail naar info@asmpersonaltraining.nl of een whatsapp naar 06-45417249.